Vi tog tåget från Lissabon till Albufeira Ferreiras

Det var en dag i november 2015. Jag och en väninna åkte till Portugal, från Köpenhamn till Lissabon. Därifrån tog vi tåget till Ferreiras, Albufeira. Det var en trevlig tur och att åka tåg i Portugal fungerade alldeles utmärkt. Ferreiras är en by 5 km norr om Albufeira, det är där tågstationen är, det finns alltså inget tåg ända ner till Albufeira.

På-väg-till-tågstationen

Åka tåg i Portugal

Min väninna har åkt tåg i Portugal tidigare så hon bokade våra tågbiljetter på nätet så att allt var klart när vi kom ner. Mycket smidigt och billigt. Hon bokade 1:a klass biljetter och det var väldigt billigt, jag minns inte exakt men det kostade kanske 15-20 euro.

Resan tog cirka 3 timmar och det var lugnt och skönt på tåget. Att boka tågbiljetten och skriva ut den i förväg är helt perfekt. Comboios De Portugal heter sidan där du bokar tågbiljetter. Men du kan också köpa tågbiljetten på plats om du hellre vill det.

Vi landade som sagt på Lissabons flygplats och för att komma till tågstationen så gick vi helt enkelt till utgången och ställde oss i taxikön. Taxiresan till tågstationen Oriente tog 5-10 minuter och jag har för mej det kostade kring €6.

Åka tåg i Portugal, här är Tågstationen-Oriente-i-Lissabon
I ett av dessa skåpen så låste vi in båda våra resväskor så det var rymliga skåp. Vi betalade €4 har jag för mej, det var för cirka 2 timmar om jag minns rätt. Läs noga hur du gör för att låsa OCH öppna skåpet, du får nämligen ingen nyckel utan det är en kod. Exakt hur man ska göra vet jag inte för min väninna fixade det.

Lite väntetid innan tåget skulle gå

Väl där så var det några timmar tills tåget skulle gå. Min väninna visste att det fanns ett ställe där man kunde låsa in sina resväskor, så vi gick dit direkt. Det visade sej vara genialiskt för det var mycket att titta på kring tågstationen. Där fanns förutom butiker, även cafeér, restauranger och mycket mera. Trots det var några timmars väntetid så gick det bra eftersom det fanns att göra.

Det var lätt att hitta vilket spår tåget gick ifrån och tåget gick i tid. I Portugal funkar nog tågen alltid, till skillnad från Sverige, där dom stannar så fort det är några minusgrader. Vi hade bokat 1:a klass biljetter och det var väl inte någon lyx precis men allt var helt och rent. Jag förvånades över att där inte var klottrat, skitiga säte och sådant som det finns på tågen och bussarna i Sverige.

Fiskdisken-på-Continente
När vi väntade på att tåget skulle gå så var vi bland annat inne på Continente, en jättestor mataffär. De har fisk i långa rader i stort sett alla mataffärer, så gillar du fisk är Portugal ett paradis för dej.

Jag såg fram emot att se mer av Portugal på resan till Albufeira, Ferreiras. Det var fint men inget direkt speciellt, det var mest landsbygd, som i sej är väldigt vackert i Portugal. Resan gick snabbt och vi hade fika med oss som vi köpt. Så det var ett rent nöje att åka tåg i Portugal.

Framme på tågstationen i Albufeira – Ferreiras

Väl framme på Albufeira tågstation i Ferreiras så möttes vi upp av två fantastiska och underbara människor, Jan och Monica. De hade hjälpt oss att hyra en lägenhet som vi skulle bo i. Och de var så snälla och hämtade oss vid tåget. Lägenheten de hittat till oss var fantastiskt fin, precis så fin som de hade berättat. Jan och Monica är ägarna av Gate Advisory, som vi kommer att skriva om lite mer detaljerat lite längre fram.

För dej som inte har någon som hämtar dej vid tåget, det finns alltid taxi som står där och väntar när tågen anländer och du kan även ta bussen till Albufeira. Ferreiras är ingen stad utan en liten by, en mysig by. Där finns allt man behöver och lite till. Ska berätta mer om Ferreiras längre fram.

Tågresan gick mycket smidigt och jag åker gärna tåg i Portugal igen. Under vintern så är det inte alltid man kan få direktflyg till Faro och ibland är det långa mellanlandningar och sådant. Då är det bra att man kan ta tåget till Albufeira och det är dessutom smidigt också.

Ha det så bra! Hälsningar Kristina!

Åka tåg i Portugal här är Tågstationen-i-Albufeira
Här är vi framme i Ferreiras, Albufeiras tågstation. En liten men mysig tågstation.