Ha koll på din elräkning i Portugal

Hej svejs alla! Hoppas att ni har det bra och jag vill passa på att tacka alla besökare som tittar in på mittportugal.se och alla trevliga mail jag får :-).

Var uppmärksam på din elräkning i Portugal

Idag tänkte jag berätta om en sak jag har fått erfara när det gäller min elräkning här i Portugal. Jag har betalt för en tjänster jag inte beställt och det gör mej ganska irriterad. EDP, det största elbolaget i Portugal, har lagt till extra tjänster utan att jag blivit informerad om det och utan att jag ens har godkänt det. Visst, det är min skyldighet att själv kontrollera, men just då var det så mycket med den nya lägenheten så det blev inte gjort. Ja, jag får skylla mej själv så klart. Dock trodde jag att denna “Servicos” var kostnaden för att vi har högre power (6,9 kVA), men så var det inte.

Som vanligt, detta är mina upplevelser, dina och andras upplevelser kan vara nåt helt annat.

Så här ser det ut på räkningen:

elräkning i Portugal

Det är något EDP kallar för “Servicos” som dom lagt till mitt kontrakt. Jag hade något som hette “Servicos segura” (denna finns med i mitt kontrakt som jag skrivit under) som kostade €1.40 per månad och sen en tjänst som heter “Servicos funciona” som kostar €7,90 per månad. Den sistnämnda tjänsten “Funciona” finns inte med på mitt kontrakt. Samt att Elizabeth tog emot teknikerna när dom installerade elen i vår nya lägenhet och teknikerna frågade om jag ville ha den tjänsten och Elizabeth sade nej. Trots det så har EDP lagt på tjänsten. Helt utan att informera mej, vilket i sin tur innebär att jag inte vet att jag har den och kan därmed inte utnyttja den om jag skulle behöva det.

Vad är det då för tjänst EDP lagt på?

Helt ärligt, jag har inte så bra koll på det, du kan läsa om det på EDPs sida här. Jag har inte satt mej in i det eftersom vi inte behöver tjänsterna, vi har redan bra försäkringar som vi tecknat med hjälp av Ana Maria Cruz i Algoz.

“Servicos segura” som kostar €1.40 är typ en försäkring som betalar elräkningen om du blir utan inkomst av olika anledningar. Så har jag förstått det iallafall.

“Servicos funciona” är som en försäkring, om något går sönder så fixar EDP det. Men exakt hur det fungerar, om det är självrisker och vad det innefattar har jag inte tagit reda på.

Eftersom vi har en bra bostads och hemförsäkring så känns det ganska onödigt att ha ytterligare försäkringar för det.

Sen har vi även en rabatt på 4% på räkningen, ganska meningslöst kan man säga, ger ju inte mycket rabatt. Möjligen ingår det något mera men inget jag känner till.

EDP teknikern kom och kontrollerade installationen

Det ingår tydligen också att EDP kommer en gång om året för att kolla så allt är i sin ordning med elen i lägenheten. Dom kom i början på september, killen från EDP var trevlig. Det han gjorde var att titta i elskåpet och konstatera att allt såg bra ut samt satte en apparat i ett eluttag och konstaterade att det var okej också. Sen fick jag skriva under på hans surfplatta, vad jag skrev under visste jag inte, allt var ju på portugisiska. Men nu vet jag vad jag skrev under, jag tecknade mej för ytterligare ett år av denna tjänsten jag aldrig beställt. Så, jag kan inte avsluta tjänsten nu direkt, jag måste betala för ett år till (€7,90 x 12 = €94,80). Tjänsten Segura kunde jag avsluta direkt. Jag får skylla mej själv när jag skriver under något jag inte förstår till 100%, men ändå, killen kunde berättat för mej att jag band upp mej för 12 månader.

Ska man ha dessa tjänster?

Ska man ha dessa tjänster? Det är upp till var och en så klart, men jag tycker man ska göra det valet själv, EDP ska inte lägga till detta per automatik. Jag vet inte varför dom lagt på det på mitt kontrakt utan att ens informera mej om det.

Varför berättar jag om detta? Jo, därför att jag vill göra andra uppmärksamma på detta, för det är inte så lätt att veta vad det är. Det handlar inte om några stora pengar men oavsett så känns det onödigt att betala för något man inte behöver eller vill ha. Jag frågade Elizabeth om det är vanligt att portugiser har dessa tjänster och svaret hon gav mej var, nej det är inte vanligt. Möjligen har dom “Servicos segura”.

Du hittar dessa “Servicos” i grönt på fakturan som du ser på bilden nedan:

elräkning-portugal_

Våra vänner hade också denna tjänsten utan att veta om det, dock hade dom högre rabatt % än vi samt någon annan rabatt också och dom tjänade på att ha tjänsten. Samt att dom fått några cent lägre kostnad för tjänsten. Så det kan löna sej också att ha extra tjänster men det är vettigt att kolla upp det så man vet vad man har.

Det som jag reagerar mest på är att dom inte har informerat mej om detta och därmed hade jag inte kunna utnyttja tjänsten om jag hade behövt det under det året jag haft tjänsten.

Detta kan tyckas vara en småsak och inget att bry sej om och onödigt att lägga energi på. Men här på mittportugal.se berättar jag om mina erfarenheter och detta är en utav dom. Jag vill påpeka att detta är mina upplevelser och din eller andras upplevelser kan uppfattas på ett annat sätt. Jag vill också påpeka att jag har inte tagit reda på exakt hur dessa tjänster fungerar till fullo och det är något du själv får kolla upp. Möjligen ingår det fler saker än de jag tagit upp.

Vill du läsa av din elmätare och skicka in mätarställningen så kan du enkelt registrera dej på EDP online här. Där finns även alla dina fakturor och annan bra information om ditt kontrakt med EDP. Fler bra portugal-länkar hittar du här.

Vår granne har ett annat elbolag som heter Endesa. Grannen hon är nöjd med Endesa men det är också det enda jag vet om Endesa. Möjligen ska jag byta elbolag, jag får se. Men jag ville bara informera om ett annat elbolag i Portugal, men det är upp till dej att ta reda på om det är ett bra eller dåligt elbolag.

Det var allt för idag! Ha en fantastisk dag och var rädda om varandra :-).

Vänliga hälsningar
Kristina

  •  
  •  
  •  
  •  

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *